Helaas verdwijnt Aandachtstekortstoornis niet noodzakelijkerwijs met de jaren. Veel mensen die er als kind last van hebben, zullen dat blijven doen als tiener, en ook op volwassen leeftijd. Deze stoornis kan mensen echter anders beïnvloeden in verschillende fasen van hun leven.
De universiteit kan voor sommige studenten een moeilijke tijd zijn. Voor velen betekent dit een tijd van losbreken en een nieuw, onbevangen leven beginnen. Dit kan een spannende en emotionele tijd zijn. Hoe gaat een student met ADD zo’n tijd tegemoet?
Voor iemand met Attention Deficit Disorder kan dit een moeilijke tijd van transformatie zijn. Meestal komen ze uit gezinnen die bijzonder liefhebbend en meegaand waren, en nu worden ze in een nieuwe omgeving gegooid om voor zichzelf te zorgen. Een van de basistechnieken voor gedragsverandering bij het trainen van een ADD kind is door middel van structuur, routine en gewoonte. Dit alles wordt in één keer afgenomen en het wordt de verantwoordelijkheid van de leerling om het gestructureerde leven dat hij ooit had opnieuw te creëren. Natuurlijk is iemand met ADD meestal ongeorganiseerd en ongestructureerd. Ze kunnen het dus moeilijk hebben om de discipline op te brengen om zulke strenge eisen aan zichzelf te stellen.
Een ander aspect dat in overweging moet worden genomen is de grotere moeilijkheidsgraad van de academische belasting op de universiteit in vergelijking met de middelbare school en de extra verantwoordelijkheid die op de studenten wordt gelegd. Niet alleen zal de student verantwoordelijk zijn voor zijn eigen organisatie en structuur, hij zal dit ook doen onder meer stress en academische druk. Dit steeds moeilijker wordende schoolwerk wordt er niet eenvoudiger op door de algemene onoplettendheid, afleidbaarheid en impulsiviteit van de student. De kern van ADD maakt studeren moeilijker. Met een beetje geluk heeft de student de afgelopen jaren genoeg tijd besteed aan het reguleren van zijn eigen gedrag dat hij dat in deze nieuwe omgeving gemakkelijk zal kunnen.
Voor het grootste deel moeten op de universiteit dezelfde stappen worden genomen om met ADD om te gaan als op de middelbare school en in andere klassen. Om effectief te zijn, moet een student een soort agenda of digitale agenda bij zich hebben. Op de universiteit houden ze de studenten niet bij de hand zoals op de middelbare school. Zodra een opdracht is gemaakt, wordt er verwacht dat deze op tijd wordt ingeleverd, zonder herinneringen. Daarom is het noodzakelijk om deadlines en data bij te houden. Studenten moeten ook structuur en organisatie aanbrengen in hun studentenhuis of appartement en dezelfde vaardigheden gebruiken die ze al jaren ontwikkelen.