Als onze kinderen terugkomen van het middagspel, zien ze er vaak uitgeput uit en zijn ze toe aan een dutje. Dat is de meest accurate beschrijving en ook de waarheid. Spelen is hard werken. Het is uitputtend voor de geest en het lichaam van de jongere, en het speelt een uiterst belangrijke rol om hen te helpen productieve, gezonde volwassenen te worden.
De rol van beweging en spel in het leven van een jong kind biedt het veel voordelen. Lichaamsbeweging is een belangrijk onderdeel om het jonge lichaam fit te houden terwijl het uitgroeit tot een volwassen lichaam. Als we volwassen zijn en het voordeel van beweging en spel hebben gehad, hebben we de neiging om die gewoonte in onze volwassen jaren voort te zetten.
Wat hebben we nog meer aan de mogelijkheden die spelen ons biedt? We nemen vaak deel aan georganiseerde sporten, gecoördineerde speeltijden en maken deel uit van een grote groep tijdens al deze activiteiten. Spelen op dit niveau leert ons om te gaan met leeftijdsgenoten, kameraadschap te ontwikkelen en te presteren als een team met andere spelers. Deze vaardigheden zijn absoluut noodzakelijk in de hedendaagse zakenwereld. Maar wat gebeurt hier nog meer, tijdens deze tijd van spelen en bewegen?
Wat we leren in lichaamstaal, omgangsvaardigheden en de interactie tussen lichaam en geest tijdens onze interactie met anderen, is van onschatbare waarde. Als we deze vaardigheden goed leren, leren we niet alleen hoe we met anderen moeten omgaan, we leren ook hoe we met onszelf moeten omgaan. Interactie met onszelf? Dat lijkt een zinloze oefening, maar het is een heel belangrijk onderdeel van het behouden van onze gezondheid en ons welzijn. Soms probeert ons lichaam ons dingen te vertellen over onze fysieke of mentale toestand en weigeren we gewoon te luisteren. Als we hebben geleerd hoe we naar anderen om ons heen moeten luisteren als ze ons op een behoefte of verlangen wijzen, dan hebben we een nuttig hulpmiddel om naar onszelf te luisteren. Dit kan vaak het verschil betekenen tussen een optimale gezondheid en het creëren van een ongezonde situatie.
Wat leren we nog meer? We leren wat onze fysieke en mentale beperkingen zijn. Tijdens het spelen ziet u kinderen en jonge adolescenten zichzelf tot het uiterste drijven. Maar als kind zijn we beter in staat om onderscheid te maken tussen een echte limiet en wat de maatschappij als onze limiet beschouwt. Als kind of jongvolwassene weegt de druk van de wereld niet zo op ons als wanneer we volwassen zijn. We zijn nog steeds erg afgestemd op wat ons lichaam ons vertelt, omdat het als kind onze ware meester is. Als volwassene hebben we invloeden van buitenaf ons lichaam en onze geest laten beheersen en onze tijd laten domineren.
Zoals u kunt zien, hebben we de rest van ons leven profijt van de voordelen die we opdoen tijdens het bewegen en spelen als kind. Maar al te vaak vergeten wij volwassenen het belang van beweging en spel en de principes die we kunnen leren van de tijd die we hieraan besteden. We willen onze kinderen opjagen in hun dagelijkse verantwoordelijkheden en vergeten dat hun belangrijkste verantwoordelijkheid tijdens de jonge jaren het spelen en de interactie van jonge geesten is.